RECENZE – Do posledního dechu

Autor: Robert Bryndza
Překlad: Kateřina Elisová
Nakladatelství: Grada – Cosmopolis
Počet stran: 416
ISBN: 978-80-271-0521-2

Mělo to být tvé vysněné rande. Ale místo toho jsi obětí…

Šaty nasáklé krví, víčka násilně zavřená. Tak vypadá mrtvá dívka v kontejneru. Detektiv šéfinspektor Erika Fosterová je na místě nálezu jako první. Problém ovšem je, že to není její případ. Nejprve si musí zajistit místo ve vyšetřovacím týmu, přesto se Erika rovnou vrhne do práce – a odhalí souvislost s jinou nevyřešenou vraždou. Obě oběti se našly ve stejném prostředí a zemřely stejným způsobem. Navíc si obě smluvily schůzku po internetu…
Kdo se skrývá za falešnými profily na Facebooku a láká naivní mladé ženy na schůzku? Jak chytí Erika vraha, který vlastně existuje jen virtuálně?

V kontejneru na odpadky je nalezena mrtvá dívka. Její tělo nese stopy mučení. Erika Fosterová se objeví na místě činu jako první, ovšem nemá právo do případu jakkoliv zasahovat. To by ovšem nebyla Erika, aby si nezajistila a neuhájila post ve vyšetřovacím týmu. Navíc se ukáže, že před několika měsíci byla nalezena stejně zavražděná dívka a rovněž pohozena do kontejneru. Erika si je jistá, že spolu případy souvisí. Obě dívky šly na rande naslepo, ze kterého se už bohužel nevrátily. Erika se svým týmem pátrají ze všech sil, protože pokud jde o sériového vraha, zabije znovu.

Na další díl série s Erikou Fosterovou jsem byla moc zvědavá. Stejně jako v Nočním lovu autor odhalí vraha velice záhy. Musím říct, že mi to ale vůbec nevadilo. Naopak. Díky autorovu záměru tak máme možnost nahlédnout do duše vraha, sdílet jeho myšlenkové pochody, poznat jeho rodinu a kolegy v zaměstnání. A snad tak trošku pochopit, proč se uchyluje k zločinu. Dá se však něco takového vůbec chápat?
Takže já v tomto tahu s odhalením pachatele vidím pouze plus. Kniha je psaná svižně, jak už jsme u Roberta Bryndzy zvyklí. Přestože pachatele čtenář dávno zná, napnutý zůstane až do samého konce.

Erika mě zpočátku poměrně dost štvala. Její sebestřednost, tvrdohlavost a pocit, že všichni musí skákat podle ní, mi vážně chvílemi lezla na nervy. Ovšem Erika má tu schopnost získat si čtenáře na svou stranu a vy jí potom úplně všechno, čím vás irituje, rádi odpustíte. Protože ona opravdu dře do posledního dechu, jen si prostě nebere servítky. Paralelně s vyšetřovací linií se vyvíjí v menší míře také linie soukromá. Konečně totiž Erika žije rovněž jako žena, milenka, partnerka a ne pouze jako vyšetřovatel. Přestože se do role přítelkyně a milenky nevpravuje lehce, stále totiž vzpomíná na svého mrtvého muže, snaží se. Uvědomila si totiž, že nemůže žít pouze prací.

V příběhu se opět setkáváme s detektivy Mossovou a Petersonem. Nechybí ani nesympatický  superintendant Sparks, se kterým je Erika od počátku série na ostří nože. Tentokrát však zasáhne osud a dojde k zásadnímu zvratu.

Ve své čtvrté knize Do posledního dechu autor poukazuje na obrovské nebezpečí, týkající se sociálních sítí. Vážně si myslíte, že víte, kdo je na druhé straně internetové diskuze? Po přečtení této knihy si už nikdy jistí nebudete. Stačí několik kliků a z nebezpečného slizkého chlapa se stane charismatický hezounek, který vás uhrane nejen hlubokým pohledem z profilové fotografie, ale také vhodně zvolenými větami. Po pár konverzacích vás dostane, kam potřebuje. Na internetu jde totiž úplně všechno. Proto pozor na to, co kde sdílíte a komu se svěřujete. Nevíte, jestli na druhé straně nesedí nějaká pochybná osoba.

Já osobně jsem z knihy nadšená a všem milovníkům thrillerů a detektivek ji doporučuji. Autor mě baví, píše čtivě a já rozhodně chci číst další příběhy s Erikou v hlavní roli. Rovněž mě hodně oslovil námět příběhu. Člověk si kolikrát opravdu ani neuvědomuje, co všechno ze svého soukromí na internetu sdílí.

Kniha obsahuje také několik dost krutých pasáží. Nemůžu však říct, že by měl autor potřebu na nás chrlit detaily mučení v každé kapitole, spíš v nás probudí představy, a naše fantazie se potom rozjede na plné obrátky i při malé zmínce o krutostech, kterých se vrah dopouštěl na obětech.

Nakonec jako vždy vychválím obálku. Všechny ze série se moc povedly a Do posledního dechu je skvěle doplňuje.

Robert Bryndza je britský autor žijící trvale na Slovensku se svým manželem Jánem. Jeho kniha, Dívka v ledu (The Girl in the Ice), které se již prodalo přes milion výtisků, byla označena jako The Wall Street Journal a USA Today bestseller. Jedná se o první díl poutavé série s vyšetřovatelkou Erikou Fosterovou. I pokračování Noční lov (Night Stalker), Temné hlubiny (Dark Water), Do posledního dechu (Last Breath), Cold Blood a Deadly Secrets se drží na předních příčkách prodávaných knih.
Kromě této série je Robert Bryndza taktéž autorem romanticky a humorně laděných zahraničních bestsellerů. Více o autorovi je možné se dočíst na webových stránkách www.robertbryndza.com, Twitteru @RobertBryndza či na Facebooku a Instagramu.

Hodnocení: 98%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Grada, kde si Do posledního dechu můžete zakoupit.