RECENZE – Znovu já

Originální název: Leave Me
Autorka: Gayle Formanová
Překlad: Kateřina Elisová
Nakladatelství: Grada
Počet stran: 328
ISBN: 978-80-271-0149-8

Přemýšleli jste někdy nad tím, že byste namísto každodenních povinností odjeli pátrat po své rodinné historii? Snili jste někdy o tom, že byste nastoupili do vlaku jedoucího kamkoliv, kde nikdo nevyžaduje vaši neustálou pozornost? Pro Maribeth Kleinovou, úspěšnou matku, manželku a redaktorku časopisu, je to jediné řešení. Poté, co jí tělo vypoví službu a diagnóza zní infarkt, a poté, co při následném zotavování shledává, že navzdory jejímu zdravotnímu stavu na ni nejbližší okolí stále klade vysoké nároky, si sbalí jen to nejnutnější a uteče z domova v New Yorku do Pittsburghu, kde začne pátrat po své biologické matce. Daleko od svého předchozího života a s pomocí nových přátel se Maribeth konečně na chvíli „zastaví“ a snaží se znovu nalézt životní stabilitu a cestu ke svému dřívějšímu, na pohled spokojenému životu.

Hlavní hrdince Maribeth je čtyřiačtyřicet, pracuje jako editorka a vychovává čtyřletá dvojčata. Což znamená, že je téměř čtyřiadvacet hodin denně, sedm dní v týdnu ve střehu, přestože má samozřejmě manžela. Největší část péče o děti a domácnost však leží na ní. Ovšem když si jednoho dne její tělo řekne a dost, je Maribeth v šoku. Své zdravotní potíže zlehčovala, ale následný infarkt a operace srdce ji značně vyděsí. Hodně vyděsí. Uvědomí si že je smrtelná. A až k smrti je vystrašená. Co když dostane další infarkt a tentokrát nepřežije? Proč její muž všechno zlehčuje a nechápe její stavy paniky? Všechno dojde až tak daleko, že Maribeth zanechá Jasonovi vzkaz a zmizí z jejich domu neznámo kam.

Od knihy jsem si nic moc neslibovala, o to víc mě mile překvapila. A nejspíš jsem byla i příznivě naladěná na křehký, pomalu plynoucí, lidský příběh ženy středního věku. Román se mi četl moc dobře, možná jen uprostřed jsem trošku vypadla z tempa a malinko mi přišlo, že děj polevil ve své čtivosti. Ale to bylo opravdu jen na chvíli, jinak jsem si příběh Maribeth užívala. Musím říct, že jsem ji ve svých obavách úplně chápala. Někdo si možná může říct, že se zachovala sobecky a myslela jen na sebe, když rodinu opustila, ale já jsem to tak vůbec nevnímala. Maribeth prostě potřebovala vypadnout z toho bláznivého kolotoče, do kterého by po rekonvalescenci opět vpadla. Potřebovala se naučit žít s pocitem, že jsme všichni zranitelní, smrtelní. Potřebovala přijmout to, že ve svém věku prodělala srdeční příhodu a těžkou operaci, ocitla se v ohrožení života. A potřebovala zjistit, kdo je její vlastní matka. Pokud se dostanete do stavu panického strachu, člověk jedná pudově a rozum jde v tu chvíli většinou úplně stranou. Proto já jsem Maribeth opravdu hodně rozuměla a fandila jsem jí.

Díky příběhu Maribeth si uvědomíte, že všichni jsme nahraditelní, ale na světě jsme jen jednou. Možná by občas neškodilo si to připomenout. Kniha také poukazuje na to, že někdy až ve vyhrocených situacích k sobě začnou být lidé (manželé) opravdu úplně upřímní.

Jsem moc ráda, že se mi kniha díky Barunce z nakladatelství Grada dostala do ruky a mohla jsem si ji přečíst. Přestože nedávám stoprocentní hodnocení, můžu tento román vřele doporučit. Pokud máte chuť na opravdu lidský, lehce plynoucí příběh ženy po čtyřicítce, sáhněte po Znovu já od Gayle Formanové. Knihu určitě ocení spíše ženy ve věku třicet a výš než mladá děvčata.

Pochválit musím také krásnou obálku, která se nakladatelství moc povedla.

Gayle Formanová je oceňovaná prozaička a respektovaná novinářka, která se ve svých článcích věnuje především problémům dospívající mládeže (publikovala např. v časopisech Elle, Cosmopolitan nebo Glamour). Beletrii začala psát, když se v roce 2002 vrátila z cesty kolem světa, kterou podnikla s manželem Nickem. V psaní totiž viděla způsob, jak na cestách zůstat, i když se zrovna doma v Brooklynu stará o dcerku Willu, jež se narodila krátce po jejich návratu.
Celosvětovým hitem se stal třetí román Gayle Formanové z roku 2009 nazvaný Zůstaň se mnou (If I Stay), který doposud vyšel ve více než třiceti zemích po celém světě.

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Grada/Cosmopolis. Knihu zde můžete zakoupit.