RECENZE – Sbor chilburských dam

Originální název: The Chilbury Ladies Choir
Autorka: Jennifer Ryan
Překlad: Eva Klimentová
Nakladatelství: Argo
Počet stran: 392
ISBN: 9788025721711

„Vysvětlila jsem mu, že teď, když je válka, potřebujeme pěvecký sbor mnohem víc než kdykoli předtím. Potřebujeme mít možnost scházet se a zpívat, dělat úžasnou hudbu a pomáhat si překonat tyhle hrozné časy.“

Kniha Jennifer Ryanové je důmyslně konstruovaným románem s tajemstvím, zasazeným do bouřlivého údobí druhé světové války, kdy na Británii útočilo německé letectvo. Autorka svůj čtivý příběh zasadila na anglický venkov, a prostřednictvím hlasů několika žen líčí střet tradičního života a velkých dějin. Román dovedně poskládala z dopisů a deníkových záznamů, které umocňují intimitu líčených příběhů, a okořenila jej vášnivými i osudovými střety postav, které musejí překonávat válečné útrapy, předsudky i sociální přehrady.

Autorka nám ve své knize nepředkládá ucelený příběh, román, ale osudy postav z anglického venkova jsou nám servírovány formou deníkových zápisků a dopisů. Na stránkách se nám ale i tak odvíjí plnohodnotný příběh různorodých osobností z roku 1940, tedy z nelehkého období 2. světové války. Poznáváme tak paní Tillingovou, zpočátku nesmělou ženu, později však rozhodnou dámu a velikou oporu obyvatel obce Chilbury. Dále Edwinu Paltryovou, porodní bábu bez skrupulí, Kitty Winthropovou, odvážnou třináctiletou dívenku, dceru nerudného armádního generála, její sestru Venetii, obecní krasavici a koketu, se kterou si však osud nelehce zahraje. Samozřejmě to nejsou pouze tito lidé, o kterých kniha vypráví, v příbězích se rozplétají a zaplétají osudy dalších obyvatel Chilbury.

Z počátku jsem možná měla malinko problém se do knihy začíst, ale postupem, jak do příběhů obyvatel pronikáte, máte pocit, že na tu chvíli žijete s nimi a prožíváte jejich starosti a obavy. Ovšem období 2. světové války není pouze o starostech a negativních prožitcích, to by se potom všichni lidé z té doby museli asi zbláznit a utrápit. Kniha Jennifer Ryan nám ukazuje, že si lidé i v této těžké době, kdy kolem nich umírali jejich blízcí, dokáží život zpříjemnit a žít ho naplno a plnohodnotně. Možná nebudete s chováním některých z nich souhlasit, ale musíte si uvědomit, že v období války lidé nijak neplánovali, žili ze dne na den z hodiny na hodinu, z minuty na minutu. Netušili, zda další den nebude na jejich rozhodnutí pozdě, jednali pro nás tak možná ukvapeně, zkratkovitě a neuváženě. Ale to vše byl prostě důsledek válečných útrap. Pokud chtěli prožít něco příjemného, lásku, museli se do toho všeho vrhnout téměř bezhlavě a užívat si teď hned. Další den totiž mohla do jejich života vtrhnout nepřátelská vojska a obrátit jejich životy naruby.

Určitě tuto knihu doporučuji k přečtení. Věřím, že ve vás osudy lidí z jedné anglické vesničky zanechají něco víc než jen příjemný pocit z další přečtené knihy. Příběhy v sobě nesou nejedno životní poselství, a přestože vás často bude jímat smutek a dojetí, dostane se vám i něžného pohlazení po duši.

A nakonec musím kromě dějové stránky knihy zmínit a pochválit i tu grafickou. Kniha je totiž překrásná, má úžasnou obálku a také uvnitř je nádherně zpracovaná. Za to nakladatelství Argo tleskám. Kniha bude rozhodně ozdobou mé knihovny.

Jennifer Ryan se narodila v Anglii v Kentu. Kniha Sbor chilburských dam je autorčina prvotina, která v originálu vyšla v únoru 2017 a je založena na příbězích autorčiny babičky, které bylo dvacet let, když začala 2. světová válka. Než se z Jennifer Ryan stala spisovatelka, pracovala jako redaktorka a editorka knih různých žánrů. Se svým manželem a dětmi žije již deset let ve Washingtonu. (zdroj Goodreads)

Více se o autorce dozvíte zde.

Hodnocení: 87%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Argo a Lucii van Koten. Knihu můžete zakoupit zde.