RECENZE – Pochopíš, až budeš velká

Autorka: Virginie Grimaldi
Překlad: Alexandra Pfimpflová
Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 352
ISBN: 9788024933818

„Jste k sežrání, fosilové!“

Dvaatřicetiletá Julia určitě nesnila o tom, že by i jen dočasně chtěla pracovat jako psycholožka v domově seniory; zvolila tu možnost jako útěk od ztráty v rodině a hlavně útěk od partnera, který ji zklamal. O životě mezi starými lidmi si iluze nedělá, avšak stačí pár týdnů a sblíží se s nimi i se svými kolegy, jako by našla novou rodinu. K pocitu naplnění a štěstí jí zbývá už jen krok – jenže, jak se říká, kovářovic kobyla chodí bosa, a tak Julia musí zapracovat také na sobě a překonat strach z nové lásky… Román vás vtáhne do světa pestrých a živoucích postav, v němž se každý den servíruje tak vydatný i osvěživý koktejl slz a smíchu, že vám bude líto ho dopít.

Julii se rozpadl partnerský vztah a tak trochu zbrkle odpoví na inzerát domu pro seniory, ve kterém hledají psycholožku. Je přijata, ale zároveň má pocit, že se unáhlila a nemá mezi staříky co dělat. Postupem času si však práci zamiluje. Nejen ona má co klientům domova nabídnout, ale také od staroušků spoustu dostává. Získává také nové přátele mezi zaměstnanci. A paradoxně, když se její pracovní smlouva blíží ke konci, šlo pouze o záskok za mateřskou dovolenou, je jí do pláče. Mezitím vším se pokouší vyrovnat se ztrátou otce, který zemřel již před několika měsíci a ztrátou nejmilejší babičky. Také vztah se sestrou a matkou dostal poměrně na frak. O partnerských vztazích ani nemluvě. Julia se utvrdila v tom, že rozchod Markem bylo správné a nevyhnutelné řešení. Nebude mít však strach se znovu zamilovat a důvěřovat?

Kniha Virginie Grimaldi mě zaujala hned od pohledu úžasnou obálkou. Zpočátku jsem však měla trošku strach, jestli mě příběh nebude nudit, nezaujal mě tak úplně od prvních stran. Ale po několika desítkách jsem se již krásně začetla a užívala jsem si to. Autorka ve své knize předvedla, že dokáže být jak romantická, tak třeskutě vtipná i dojemná. Příběh v sobě skrývá také jistá životní moudra a poselství. A musím říct, že pokud existuje někde nějaký podobný dům pro seniory jako je autorčin Tamaris, je to pro staroušky obrovská výhra. Autorka nám také ukazuje, že se s životními peripetiemi a tragédiemi nelze vyrovnávat podle nějakého vzoru či měřítka, ale zkrátka každý sám za sebe.

Já osobně tedy knihu Pochopíš, až budeš velká určitě doporučuji. Přestože jde o oddechový román, najdete v něm také spoustu pasáží k zamyšlení. A rozhodně se pobavíte.

Příběh je psaný v první osobě a pouze z pohledu hlavní hrdinky. Kniha je rozdělena na části podle měsíců v roce a klasické kapitoly.

Virginie Grimaldi tráví svůj život psaním. Kromě úspěšného blogu, který založila v roce 2009, je autorkou povídek a románů. Za novelu La peinture sur la bouche získala v roce 2014 literární cenu Le prix litteraire aufeminim, následovaly romány První den zbytku mého života a dosud nejúspěšnější Pochopíš, až budeš velká. Virginie žije a tvoří ve francouzském Bordeaux.

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji Euromedii Group a Lucii van Koten. Knihu si můžete koupit zde.