Recenze – Moje všechno

Autorka:                    Katie Marsh
Překlad:                     Helena Hartlová
Nakladatelství:       Mladá fronta
Rok vydání v ČR:   2016
Počet stran:              304

V den, kdy se Hana chystá oznámit manželovi, že od něj odchází, ho najde v ložnici na podlaze, vyděšeného a neschopného se pohnout. Dostal mrtvici. A jejich život se ve vteřině změní.
Haně nezbývá než odložit všechny své plány, aby se mohla starat o manžela, kterého byla připravená opustit. Tom nemůže chodit, není schopen základních úkonů. Po měsících vzájemného zanedbávání a partnerského odcizení nastává dlouhé období rehabilitace, během nichž má Tom čas pohlédnout na svůj život z nové perspektivy, aby ho mohl přehodnotit. Podaří se Tomovi překonat nemoc a zachránit manželství? A dokáže se Hana vzdát svých plánů na nový život a znovu se do Toma zamilovat?
Moje všechno je debutový román, který nedáte z rukou. Rozpláče vás i rozesměje. A přiměje vás zamyslet se nad tím, co je v životě skutečně důležité.

Hlavní hrdinkou románu Katie Marsh je učitelka Hana, které se pomalu ale jistě rozpadá manželství. Její muž žije v podstatě jen svou prací v právnické sféře a svůj vztah k Haně omezil na nadávky a urážky. Hana se rozhodne manžela opustit. Osud si s manželskou dvojicí však hodlá zahrát úplně jinou hru. Jedno ráno najde Hana svého muže ležet bezvládně vedle postele. Mrtvice. Tom ochrne na polovinu těla, ovšem bojuje a pomalu se vrací zpět do života. Během této těžké zkoušky si uvědomuje, jak hrozně se k Haně v posledních měsících choval. A jak se zachová Hana? Pochopitelně se rozchod odkládá a také pracovní plány, které Hana měla, se hroutí. Do života manželů vstupuje také Tomova sestra a hodlá se u nich na nějakou dobu usadit. Hana z toho není nadšená, ale co může dělat? Nakonec je docela ráda, že jí pomůže s invalidním Tomem po propuštění z nemocnice. Jak se bude dál vyvíjet vztah mladých manželů? Otevře nemoc Tomovi oči a přehodnotí své životní priority?

Na román Moje všechno jsem byla velmi zvědavá. Námět mě zaujal a těšila jsem se na hluboký, emotivní příběh. Ovšem jsem trochu zklamaná. Myslím, že autorka tak úplně nevyužila potenciál, který se jí námětem nabízel. Navíc jsem nečekala, že dost velká část příběhu se bude týkat Tomovy sestry. Musím říct, že konkrétně ona mě moc jako postava nezajímala a tudíž pasáže, které se týkaly jí, mě nijak neoslovovaly. Kniha mě tedy celkově nenadchla. Začala pěkně, čekala jsem, jak se bude příběh dál rozvíjet. Jaks e mladí manželé s krutým osudem v podobě nemoci poperou. Ovšem prostředek knihy mě převážně nudil. Až ke konci jsem se zase svižněji rozečetla, protože mě zajímalo, jak příběh Hany a Toma vyvrcholí. Za mě tedy lepší průměr, nic světoborného. Je to všem debutové dílo a já ráda zkusím další autorčinu knihu, pokud u nás vyjde. Třeba bude již propracovanější.

V knize se střídají kapitoly ze současnosti s kapitolami z minulosti. Dozvídáme se tedy, jak se Tom s Hanou seznámili, jak se vyvíjel jejich vztah a co předcházelo té osudné události v podobě Tomovy mrtvice.

Pokud hledáte odpočinkový román s pomalejším dějem, který nejde nijak zvlášť do hloubky, potom Moje všechno zkuste. Můj šálek kávy to však úplně nebyl, čekala jsem víc. Ovšem jisté poselství si z knihy odnesete. Člověk musí myslet také sám na sebe, a ne žít pouze život svého partnera. A také že nejen prací živ je člověk. Pochopitelně se nabízí pronést, že bez práce nejsou koláče, ale jak se říká... Všeho s mírou. A do třetice... Komunikujte spolu.

Kniha se pyšní nádhernou obálku, která mě zaujala hned na první pohled, a musela jsem se pídit, jaká kniha se za ní skrývá. Za obálku tedy velký palec nahoru.

Katie Marsh se svým manželem a dcerou žije v jihozápadním Londýně. Dříve autorka pracovala ve zdravotnictví a její příběhy jsou inspirovány životy lidí, které při své práci potkala. V současné době pracuje Katie na čtvrté knize, která vyjde v roce 2018. Více o autorce najdete zde.

Hodnocení: 78%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Mladá fronta. Knihu můžete zakoupit zde.