čtvrtek 22. června 2017

Knihovníček 3: Knihy na filmovém plátně

...aneb #sknihouspolecne

Přeji vám všem krásný den :)
Rozhodla jsem se zapojit do třetího knihovníčka, byť až zas tolik knih, které jsem viděla i zfilmované, asi nebude. Ale na něco se snad rozpomenu.

První mi na mysl přišla kniha Johna Steinbecka O myších a lidech. Jde o krátkou novelku, ovšem s hlubokým příběhem, který vás rozhodně zasáhne. Jakmile jsem knihu přečetla, snad hned druhý den jsem se podívala na filmové zpracování s Johnem Malkovichem v hlavní roli. A film je skvělý a rozhodně ho doporučuji. Věrně se drží knižní předlohy, za což jsem moc ráda. A výkon pana Malkoviche je vynikající. Nesmím však opomenout také roli Georga, kterou zahrál Gary Sinise rovněž skvěle. Toto filmové zpracování pochází z roku 1992. Na filmové databázi však můžete najít také adaptaci z roku 1939. Možná se na ni někdy také podívám, abych mohla porovnat oba filmy. Tenkrát mi však byla doporučena ta s Johnem Malkovichem a stálo to za to. Takže v tomto případě šlo o vynikající jak knižní tak filmový zážitek.


Dále budu určitě jmenovat Saturnina od Zdeňka Jirotky. Musím říct, že než jsem mu přišla na chuť, dost jsem s knížkou bojovala. Ale určitě si ji ještě někdy přečtu a ne jednou. Ono ji člověk ani nemusí číst stále celou od začátku do konce, ale jen tak pro radost si přečíst vybrané pasáže. No, a když jsem shlédla film s Oldřichem Víznerem a Ondřejem Havelkou v hlavních rolích, absolutně jsem si Saturnina zamilovala. A jak nevyhledávám audioknihy, tak Saturnina můžu poslouchat pořád dokola. Nevím, jestli je pro mě lepší film nebo kniha. Možná zpočátku film, ale teď si myslím, že kdybych se pustila do knihy podruhé, bude to už nastejno. Rozhodně doporučuji obojí.


Minulý rok jsem četla knihu Pořád jsem to já od Lisy Genovy. Knihou jsem byla nadšená, a přestože je zaměřena na vážné téma Alzheimerovy choroby, nejde o depresivní knihu. Mně se strašně dobře četla a těšila jsem se na filmové zpracování s Julianne Moore v hlavní roli Alice Howlandové. V tomto případě musím říct, že možná kniha mě okouzlila víc. Při sledování filmu jsem měla pocit, jako by tomu trošku něco chybělo, přestože Julianne zahrála roli Alice výborně. Neumím to konkrétně popsat, ale kniha mě nadchla víc. Ovšem doporučuji obojí, knihu i film. Určitě nebudete litovat.


Za další bych ráda jmenovala Zmizelou Gillian Flynn. Četla jsem knihu právě v období té obrovské reklamní masírky a musím říct, že jsem byla zklamaná. Čekala jsem opravdu velice mrazivý thriller, ale prostě nedostala jsem ho. Kniha nebyla špatná, četla se mi celkem dobře, ale bylo to pro mě málo. Možná kdybych po ní sáhla až později po opadnutí toho blázince kolem, neměla bych očekávání už tolik vysoká a byla bych spokojenější. Každopádně jsem si říkala, že zkusím i film, ale v jeho případě bylo zklamání ještě větší. Ben Affleck v roli Nicka mi přišel absolutně nevěrohodný a Rosamund Pike v roli Amy mě nebavila vůbec. Takže přestože většina čtenářů Zmizelou miluje, já se mezi ně neřadím. A pokud bych se měla přece jen rozhodnout, zda knihu nebo film, tak určitě v tomto případě knihu.


Dále jsem si vzpomněla na knihu Jestli zůstanu od Gayle Forman. Později vyšla v novém vydání pod názvem Zůstaň se mnou. Kniha mě nijak zvlášť nezaujala. Nedokázala jsem se vžít do hlavní hrdinky. Měla jsem pocit, že autorka mohla z lákavého námětu vytřískat mnohem víc a v atraktivnějším podání. Ovšem film se mi líbil. Nalákala mě na něj dcera a obě jsme si pěkně pobulely. Takže tady pro mě byl film mnohem lepší, propracovanější, chytlavější. Kniha mě víceméně nudila.


Ráda bych jmenovala také Jane Eyre od Charlotte Brontëové. Tuto klasiku jsem četla už snad někdy v pubertě a přestože si už nijak zvlášť děj nevybavuju, vím, že mě kniha hodně bavila. A hodlám si ji určitě někdy přečíst podruhé. Hledala jsem teď, jaké filmové zpracování jsem viděla, protože to už je taky hodně let zpátky. A myslím, že to byl seriál z roku 1983 s Timothym Daltonem a Zelah Clarke v hlavních rolích. Herečku si vybavuji naprosto jistě a seriál se mi moc líbil. Možná jsem viděla i české zpracování s Martou Vančurovou v roli Jany, ale to si nejsem jistá. I v tomto případě doporučuji knihu i filmové zpracování. Docela bych ráda shlédla i nějaké novější. Ale nejdřív si musím dát re-reading knihy.


Myslím, že to by jako výčet pro článek stačilo, aby nebyl úplně obří a bavilo vás ho vůbec číst. Ale ráda bych ještě zmínila filmy, které byly podle knih natočeny, viděla jsem je, ale knihy nečetla a číst nehodlám.

V první řadě bych jmenovala dva filmy podle knih Stevena Kinga. Viděla jsem film Misery nechce zemřít, natočený podle knihy Misery. Je to už dlouho, ale vím, že mě bavil. Na Kathy Bates v hlavní ženské roli se totiž hned tak zapomenout nedá ☻

Dále jsem viděla film Zelená míle. A ten mě rozsekal. Viděla jsem ho jednou jedinkrát před mnoha lety a vím, že už ho nikdy vidět nechci. Já jsem tak strašně brečela, to bylo šílený. Ten film je naprosto skvělý, vynikající, ale rozseká vás na cucky. Pokud jste neviděli, rozhodně mi to věřte. Ale podívejte se, stojí za to. Já už to ovšem podruhé nedám.

Také Vykoupení z věznice Shawshank má předlohu v Kingovi a sice v jeho povídce Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank. Film je úžasný, vynikající, no nemám ani slov, prostě patří mezi moje topky. Samozřejmě jsem u něj taky bulela jako želva, asi celých posledních dvacet minut potom už nepřetržitě. Ale na něj se klidně podívám znovu.


Číst Kingovy předlohy nechci. Četla jsem od autora Řbitov zviřátek a absolutně mě jeho styl neoslovil. Tudíž se do něj nehodlám pouštět. Alespoň zatím.

Potom uvedu film Bezpečný přístav, který byl natočený podle knihy Nicholase Sparkse. Film mě bavil, ale myslím, že číst knihu by mě potom už asi nebavilo. Každopádně něco od autora bych ráda zkusila, doma mě čeká Talisman.

Také jsem shlédla film Hvězdy nám nepřály. Moc se mi líbil, pobrečela jsem si, výborně zpracované. Knihu doma sice máme, ale myslím, že už by mě teď tak nějak nebavila číst, když vím, jak to všechno dopadne.

Možná bych sem mohla zařadit i knihu a film Než jsem tě poznala. Sice jsem film zatím neviděla, ale knihu mám už tolik naspoilerovanou, že už nemám chuť se do ní pouštět, ale na film jsem určitě zvědavá a podívám se.

Ještě bych ráda zmínila několik filmů, u kterých čekám, až si přečtu knihu, abych se na ně mohla podívat. 

Tak v první řadě profláklou knihu Dívka ve vlaku. Mám ji doma dlouho a ať jsou na ni názory jakékoliv, chci si ji nejdřív přečíst a potom se teprve podívat na film.


Dále Zázraky z nebe. Knihu jsem si koupila nedávno v Levných knihách a rozhodně si ji nejdřív přečtu a potom zkouknu film. Těším se moc, co jsem slyšela, jde o silný příběh.


Další v řadě mám Zlodějku knih. Také určitě nejdřív přečtu knihu, která na mě čeká už hodně dlouho. Když teď nad tím přemýšlím, těch knih, u kterých se těším i na film, je vlastně spoustu... Divočina, Dítě číslo 44, Hypnotizér, Dánská dívka, Psí poslání, Daleko od hlučícího davu, Úkryt v ZOO, Švadlena, Žena v kleci, Ranhojič, Pokání... A další a další ☻

A nakonec jmenuji dvě knihy, které jsem četla a moc se těším na filmové zpracování. A jde o knihy Pamatuji si vás všechny od Yrsy Sigurdarrdóttir a Sněhuláka od Joa Nesboho.


Tolik ode mne pro třetího Knihovníčka. Napište mi k tomuto tématu cokoliv, co vás napadne... Jaká kniha byla skvělá a naopak film vás zklamal a nebo naopak, nebo která kniha vás nadchla natolik a nechcete se na film podívat ze strachu, abyste si třeba nepokazili dojem. Prostě pište, moc se na vaše komentáře těším.

Mějte se krásně a čtěte :)

Vaše Šárka ♥

10 komentářů:

  1. Přiznám se, že nejsem příliš filmový tip - spíš koukám na seriály - a často, když si přečtu knížku, nemám ani potřebu koukat na film. Je ale pravda, že občas se díky filmu dostanu ke knížce - třeba Hunger Games jsem viděla první film, na to jsem přečetla všechny knížky - a pak jen čekala na další filmy. Už nějakou dobu mám na seznamu k přečtení Němou barikádu od Drdy, neboť jsme ve škole koukali na adaptaci (ještě černobílou) Vyššího principu a mě to dost dostalo.
    Když ale nejdřív čtu, filmy mě pak často nudí, i když by mě jinak asi bavily - z neznámých důvodů mě moc nezaujala Barva kouzel - Zeměplochu zbožňuji, ale film mě nějak nezaujal. Jako bylo to vtipné, Mrakoplaš skvělý, ale nebylo to ono. (Stejně jako jsem doteď zklamaná z druhého dílu Relikvií smrti.) Prostě radši mám knížky, lépe si to užiju (i když na druhou stranu, na nějakým způsobem zpracované hry od Shakespeara se koukám ráda - ale tam se to i nějak očekává, když se jedná o dramata). :)
    http://jaderna-knihomolka.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Super článek :-)
    Z uvedených jsem viděla: Saturnina, Pořád jsme to já, Hvězdy nám nepřály a Zelenou míli (několikrát - ale rozseká a bulim pokaždé! A na knížku se chystám). Ale nečetla jsem ani jednu.

    Jinak jsem viděla z toho co jsem i četla (asi si momentálně nevzpomenu na vše): No klasicky celého Harryho Pottera :-) A pak Hobita, Otce prasátek, Dánskou dívku, Chlapec v pruhovaném pyžamu, Muž jménem Ove, Gejšu; Lolitu, Čokoládu, Pokání, Pýcha a předsudek...
    Asi toho bude víc.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni, já už na tu Míli nemám odvahu a nebo bych musela vypustit ten osudný okamžik. Zjistila jsem, že pokud je o srdcervoucí příběh, třeba i válečný a podobně, lépe je dávám v knižní podobě. Tam si ve svých představách asi připustím jen tolik, kolik chci a zvládnu. Film je mi už servírován se vším všuy a nic s ním nenadělám.

      Vymazat
  3. Skvely clanek Sarko :-)O mysich a lidech je ma oblibena kniha a to same plati i o filmovem zpracovani.A Zelenou mili jsem videla film a na knizku si prave netroufam, ale mozna nekdy..:-)A Saturnina jsem precetla a nasmala se, takze urcite bych chtela zhlednout i filmove zpracovani :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Super článek! :)
    Než jsem tě poznala si určitě přečti. Je to nádherná kniha a byla by škoda o ni přijít. Jsou tam detaily, které ti nikdo nikdy nevyspoileruje :)
    A co se týče filmů, které mají inspiraci u Kinga? No... Některé jsou dobré - Pokoj číslo 1408 nebo Zelená míle. Ale některé jsou fakt strašné - Řbitov řviřátek nebo TO. Jsou to filmy, které člověk, co nečetl knihy prostě nepochopí. A rozhodně by to chtělo antočit znovu. Na TO se pracuje a upřímně řečeno se na to těším, protože to chytře chtějí rozdělit do dvou filmů - taky má kniha 1000 stránek :D Ale doufám, že časem přetočí i Řbitov zviřátek. :)

    Gabux

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já od Kinga přečetla pouze Řbitov zviřátek a vůbec mě nebavil. Tak jsem zkusila film, jaký bude... vidíš, ani jsem si na něj do článku nevzpomněla... a ten mě nebavil už vůbec. Přišlo mi to spíš jak parodie. No, není to můj šálek kávy.

      Vymazat
  5. Saturnina jsem znala prvně jako film a nedávno jsem si k maturitě přečetla i knížku a musím říct, že mě strašně překvapilo, že z knížky i z filmu mám ten stejný pocit - přijde mi, že je to načeno přesně tak, jak to bylo napsaná. Obojí mě bavilo, i když ke knížce se už asi vracet nebudu.
    Vykoupení z věznice Shawshank a Zelenou míli chci určitě zhlédnout, knížky mě tolik nelákají.
    Hvězdy nám nepřály jsem četla i viděla, ale obojí bylo hrozné utrpení. Knížka sice byla čtivá, ale to bylo její jediné plus, podle mě je to dost špatná kniha. A tohle bylo asi poprvé, kdy se mi film líbil víc než knížka, ale o moc lepší to nebylo..
    Jinak Dívku ve vlaku jsem chtěla vidět, ale ještě jsem se k tomu filmu nedostala, i když jsem slyšela jenom dobré věci o něm..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Saturnin je opravdu věrně natočený podle knižní předlohy. A jinak oba filmy podle Kinga vřele doporučuji :)

      Vymazat

Děkuji za tvůj komentář ♥