Recenze – Smrt v zádech

Rok vydání v ČR:   2017
Počet stran:              352

„Harlan Coben je dlouhodobě mistrem zápletek, z nichž nám jednoduše spadne brada. Ale v tomhle románu nás zároveň rovnou pošle k zemi. Smrt v zádech je dost možná autorovo korunní dílo.“
(Providence Journal)

Devátý thriller Harlana Cobena, který dobyl 1. místo žebříčku bestsellerů New York Times.
Myslíš, že víš, co je pravda. Pravda je, že nevíš nic.
Maya Sternová přišla téměř o všechno, co drželo její život pohromadě. Coby elitní pilotka se během mise v Iráku dopustila osudové chyby a musela odejít z armády. Její sestra Claire byla zavražděna při loupežném přepadení a brzy nato se před Mayinýma očima stal obětí střelby také manžel Joe. Maya se snaží postarat o malou dcerku a čelit pravidelným nočním můrám. Spolupracuje s policií při hledání Joeových vrahů a pokouší se nějak se vším vyrovnat. Pár dní po Joeově pohřbu však na nahrávce natočené doma skrytou kamerou zahlédne něco, co její svět znovu převrátí vzhůru nohama…

S hlavní hrdinkou thrilleru Smrt v zádech Mayou se setkáváme na pohřbu manžela Joea, který byl před několika dny zavražděn přímo před jejíma očima. Není to jediná vražda, která se Mayi osobně dotýká. Násilnou smrtí zemřela také její sestra, matka dvou dětí. Maya je bývalá elitní pilotka, která po jedné osudové chybě musela armádu opustit. Po nocích prožívá děsivá muka v podobě nočních můr, možná něčeho horšího. Prochází si posttraumatickým syndromem, jako spousty dalších vojáků, jejichž návrat do civilního života není vůbec jednoduchý a ve většině případů se ani tak úplně nezdaří. Po tom, co si prožili ve válce, se prostě nedá normálně zařadit do běžného života a fungovat jako dřív. Maya se musí navíc starat o malou dcerku Lily. Samozřejmě nemůže jinak a snaží se dopátrat, proč musela její sestra zemřít, kdo za tím stojí a zdali to nějak nesouvisí také se smrtí jejího manžela. A postupně přichází na opravdu velmi zajímavé věci.

Smrt v zádech byla moje první kniha Harlana Cobena. A rozhodně nebude poslední, tím jsem si po dočtení tohoto kousku jistá. Styl psaní autora mě oslovil, bavil mě, příběh se mi četl skvěle. Zpočátku jsem to nebrala jako nějakou pecku, ale „jen“ jako skvěle propracovaný napínavý příběh, kterých může být spoustu. Ovšem Cobenova Smrt v zádech je opravdu dokonale propracovaná, byla jsem strašně zvědavá, jak to celé dopadne, protože nějakou představu o pachateli jsem pochopitelně během čtení získala. No ale ten konec... Vážení, ten mě dostal. Doslova mi spadla čelist. Harlan Coben to vymyslel opravdu skvěle a do posledního detailu. A moje vize rozuzlení mohla jít klidně k šípku.

Maye se zdál prapodivný sen o předčítání Joeovy poslední vůle. Byl to naprosto surrealistický sen, jeden z těch nezřetelných nočních výjevů jak ze sprchového koutu, z nichž si člověk nepamatuje, co se tam říkalo, kde to bylo, ani nic dalšího. Vlastně si pamatovala jedinou věc.
Byl tam Joe.

Seděl v širokém koženém křesle a na sobě měl stejný smoking jako ten večer, kdy se seznámili. Po čertech mu to slušelo a pohled upíral na rozmazanou postavu, která závěť četla. Maya neslyšela slova, jež ta osoba říkala – znělo to jako učitelka Charlieho Browna v kresleném seriálu Peanuts –, ale přesto věděla, že to, co postava čte, je poslední vůle. Maye to bylo jedno. Dokázala se soustředit pouze na Joea. Volala na něj, snažila se upoutat jeho pozornost, ale Joe se směrem k ní nepodíval.
Probudila se opět do změti zvuků – ječení, rotory, střelba. Sevřela polštář a omotala si ho kolem hlavy, zakrývala si uši a snažila se ten strašlivý hukot ztlumit.

Příběh je psaný ve třetí osobě. Kniha vyšla v oblíbeném velkém formátu v edici Světový bestseller.

Závěrem tedy knihu Harlana Cobena rozhodně doporučuji. Pokud jste autora ještě nezkusili, je rozhodně na čase a můžete začít jako já právě Smrtí v zádech. Nebudete litovat, naopak. Budete si spílat, proč jste s Harlanem tak dlouho otáleli. Dál už tedy neváhejte.

Harlan Coben se narodil v roce 1962 v Newarku. Je absolventem politologických studií, uznávaným a oblíbeným autorem kriminálně laděných knih – na kontě jich má již třicet, vycházejí ve 43 jazycích a Coben za ně byl několikrát nominován či vyhlášen vítězem amerických, britských, francouzských i německých žánrových cen (mj. Edgar Award, Shamus Award, Anthony Award, Dilys Award). Celosvětově se prodalo více než 70 milionů výtisků jeho knih.
Autor žije s manželkou a čtyřmi dětmi v městečku Ridgewood ve státě New Jersey.
Knižní klub vydal jeho romány Nikomu ani slovo (2002), Teď, nebo nikdy (2003), Nadobro ztracený (2003), Podrazák (2005), Mrtvá z Nevady (2006), Temné lesy (2008), Drž se (2009), Schůzka v Paříži (2010), Šest let (2014), Chybíš mi (2015) a Cizinec (2016).

Hodnocení: 95%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský. Knihu zde můžete zakoupit.