středa 14. září 2016

Recenze – 12. 12.

Autor:                         Vítězslav Jareš
Nakladatelství:       Moba
Rok vydání v ČR:   2016
Počet stran:              384

Kapitán Karel Krol vyšetřuje hromadnou vraždu skupiny mladých rebelantských malířek, které si říkají Wild graffiti. Jak tento masakr souvisí s incidentem, jenž se odehrál na česko-rakouských hranicích před skoro čtyřiceti lety? Následují další vraždy spojené s namalovanými extravagantními obrazy…
Kniha významného českého spisovatele a spoluautora scénáře seriálu Kriminálka Anděl, který za svoji prvotinu Intrikáni získal Výroční cenu nakladatelství Mladá fronta v kategorii původní česká tvorba.

Útvar pro odhalování organizovaného zločinu je povolán k hromadné vraždě několika žen a jednoho mladého chlapce. Pátrání velí svérázný kapitán Krol, který v životě neměl právě na růžích ustláno. Má své mouchy, ale jeho pracovnímu nasazení se nedá nic vytknout, naopak. Parťáci ho berou a respektují. Dívky tvoří skupinu extravagantních malířek a sochařek, jejichž tvorba může spoustu lidí pobuřovat. Rozhodně se nedá nazvat všední. Ten, kdo je však zavraždil, musel mít mnohem vážnější motiv než provokativní koláže či obrazy. Hromadnou vraždu dokonce vrah natočil a zveřejnil na internetu. Kulhavý mnich s dřevěnou maskou. To je jeho poznávací znamení. Obětí však přibývá, dokonce by mohl být ohrožen sám Karel Krol a jeho bratr. Co oni mají se skupinou malířek společného? Nikdy se s nimi přece nesetkali. A jak s tím vším souvisí zastřelení manželů Brázdových a jejich dcery v roce 1976?

Kromě případu řeší Krol také soukromé problémy. Jeho manželka, úspěšná právnička, se mu odcizuje a on tomu nedokáže zabránit. A možná už ani nechce. Nejspíš je na všechno pozdě. Sám také nebyl právě příklad dokonalého manžela.

Muž v sutaně a masce se podíval směrem do kamery, chvilku strnul a mávl rukou na pozdrav. Otočil se ke grafiťačkám, které na něho fascinovaně zíraly a nebyly schopné udělat vůbec nic. Muž se k nim kulhavě ploužil, levou rukou sáhl do tašky a vytáhl kříž. Pozdvihl jej a dál pokračoval směrem k nim. Pořád se na nic nezmohly, jenom se na sebe tázavě podívaly a potom koncentrovaly pozornost ke kříži nad hlavou pajdavého mnicha. Pohyboval jím dopředu a dozadu, a tak udržel jejich pozornost tímto směrem, že si vůbec nevšimly, že druhou rukou sáhl do tašky.
Když byl kulhající mnich už skoro u dívek, vytáhl ruku z tašky a v ní třímal pistoli s tlumičem.

Po knize jsem sáhla poté, co jsem si přečetla, že autor spolupracoval na scénáři k seriálu Kriminálka Anděl. Jeho epizody jsem ráda sledovala. 12. 12. je velmi napínavý, rozvětvený příběh. Děj ubíhá svižně, rozhodně vás nenudí. Nenajdete hluchá místa, která byste měli potřebu zkrátit či vynechat. Ale přesto jsem měla zhruba v polovině knihy pocit, že je toho jaksi všeho mnoho. Mnoho obětí, mnoho postav, široce se rozpínající děj. Dokonce jsem měla později i dojem, že jsem odhalila konec, a jak mě tedy bude bavit děj  až do konce? Chyba lávky. Vraha ani motiv jsem neodhalila, střípky do sebe začaly krásně zapadat a já si čtení užila až do poslední strany.

Karel Krol je ústřední postavou příběhu. Jako člověk mi však nijak zvlášť sympatický nebyl, možná i svým, ne zrovna záporným, vztahem k drogám. Trošku mi také vadil slang mezi policisty, přišel mi nepřirozený, tak nějak násilně vytvořený. Ale to je pouze můj subjektivní pocit.

Celkově bych však měla jednu poznámku k textu. Kniha obsahuje spoustu překlepů a zkomolených slov. Je to už druhá kniha od Moby v poslední době, kde se to hemží chybami. Shodou okolností jsem je četla po sobě, takže mě to docela dost zamrzelo. A opravdu si toho nešlo nevšimnout.

Knihu určitě všem milovníkům napětí můžu doporučit. Vím, že spoustu čtenářů se českým autorům vyhýbá, ale rozhodně k tomu není důvod.

Vítězslav Jareš se narodil v roce 1969 v Praze. Vystudoval filmovou, rozhlasovou a televizní produkci. Pracoval několik let v Krátkém filmu Praha jako asistent produkce, následně dvacet let v reklamě. Debutoval v roce 2004 thrillerem Intrikáni. Za tuto prvotinu získal Výroční cenu nakladatelství Mladá fronta v kategorii původní česká tvorba. Filmová práva na tento thriller odkoupila Česká televize, autor sám napsal scénář, který měl režírovat pan režisér Filip Renč. Kvůli finanční náročnosti ČT od projektu odstoupila. Autor se podílel jako scénárista na seriálu Kriminálka Anděl. Po knize Intrikáni následoval špionážní thriller Všichni proti všem, absurdní satira Dědeček, krimithriller 12. 12., román o vzestupech a pádech herečky Hlavní role a krimithriller o ruské mafii Vor v zákoně (vychází v říjnu 2016).

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Moba. Knihu zde samozřejmě také zakoupíte.